Łączna liczba wyświetleń

67701

sobota, 8 lutego 2025

Katastrofa na zwrotnicy pod Skierniewicami - 1935 r.



Luxtorpeda (również Lux-Torpeda) – popularne określenie wagonu spalinowego o aerodynamicznych kształtach, stosowanego w szybkich kolejowych połączeniach międzymiastowych w latach 30. XX wieku w Polsce.

 23 września wieczorem Skierniewice zostały wstrząśnięte wiadomością o katastrofie  Lux torpedy, kursującej na linii  Warszawa — Katowice, na zwrotnicach zjazdowych pod Skierniewicami, cztery osoby ciężko ranne i 8 osób lżej rannych. Ciężko ranni są konduktor, mechanik i dwaj pasażerowie.



Pierwsze niepokojące pogłoski o rozmiarach katastrofy okazały się na szczęście wyolbrzymione. Torpeda, biegnąca normalnie z szybkością 100 km. na godzinę, została wyrzucona z szyn na zakręcie w chwili kiedy jechała ze zmniejszoną szybkością. Dzięki tej szczęśliwej okoliczności wykolejenie nie przybrało rozmiarów katastrofy. Kierowcy Lux Torpedy udało się w chwili, kiedy poczuł, że wagon biegnie po podkładach zahamować bieg do tego stopnia, iż 18 pasażerów odniosło podczas uderzenia o ostatni wagon pociągu towarowego tylko lekkie obrażenia cielesne. Wagon towarowy uległ zupełnemu rozbiciu, solidnie zbudowana torpeda wytrzymała impet uderzenia i została tylko uszkodzona . Właściwa przyczyna wykolejenia torpedy nie została jeszcze całkowicie wyjaśniona,

jak jednak wstępne dochodzenia wykazały, katastrofa nastąpiła skutkiem złego

ustawienia zwrotnicy. Pasażerowie torpedy po udzieleniu im pierwszej pomocy odjechali 

pociągiem  pośpiesznym do Katowic.


Przedwojenne  gazety co jakiś czas  donosiły na pierwszych stronach o - strasznych -wielkich - tragicznych, katastrofach pociągów PKP. Wypadki nie omijały  też węzła kolejowego stacji Skierniewice . O tych mniejszych wspomniano w kronikach.




Dlaczego wykoleiła się „Lux - torpeda"?

Skandaliczne niedbalstwo przyczyną katastrofy!


Dochodzenie prowadzone w sprawie katastrofy wagonu - torpedy na stacji w Skierniewicach w dniu 23 września , ustaliło, że bezpośrednią przyczyną katastrofy był brak zamka w zwrotnicy. Zamek ten wskutek uszkodzenia był oddany do naprawy Gdy nadszedł wagon - torpedy z Warszawy, zwrotnica z powodu braku zamka przeskoczyła i wagon wpadł na inny tor. Katastrofa spowodowana została niedbalstwem służby kolejowej, gdyż przy uszkodzonej zwrotnicy należało dyżurować aż do czasu jej naprawienia. Jak się okazuje z wyników śledztwa w sprawie katastrofy „Lux - torpedy ‘’dopuszczono się karygodnego niedbalstwa, które mogło spowodować nieobliczalne szkody. To niedopatrzenie jest zaiste nie do pomyślenia na jednej z najgłówniejszych linii w Polsce. Wie się, że zwrotnica jest zdefektowana przez uszkodzenie uszkodzonego zamka. — Pomimo tego defektu nie stawia się nikogo przy zepsutej zwrotnicy, a więc puszcza się samopas pociągi na łaskę losu i źle działającej maszyny. I po takim torze jedzie ‘’torpeda ‘’z szybkością 90 kilometrów na godzinę! Niewątpliwie sprawą tą zajmą się czynniki kierownicze ministerstwa  komunikacji.










Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zuchwały napad na przystanku PKP - Bobrowniki pod Łowiczem 1938r.

Zbrodni dokonano na małym przystanku kolejowym Bobrowniki między Łowiczem a stacją  Nieborów. Po północy z soboty na niedzielę dwóch  bandyt...